Översätt till:

Har du problem med en spelaktör?

Om du anser att en licenshavare bryter mot spellagen (2018:1138), spelförordningen (2018:1475) eller de föreskrifter som vi har utfärdat så kan du informera oss.

Du kan skicka in informationen via vårt kontaktformulär

Vi kan däremot inte driva en eventuell tvist mellan dig och licenshavaren. Vi kan lyfta frågor i större sammanhang men utreder inte enskilda ärenden.

På vissa områden är det andra myndigheter som har tillsynsansvaret eller som kan driva ditt ärende. 

Allmänna reklamationsnämnden (arn.se):

  • Om du inte får ut dina pengar från spelkontot. 

Konsumentverket (anmalan.konsumentverket.se):

  • Marknadsföring från spelbolag med svensk spellicens.
  • Spelbolagens egna avtalsvillkor (till exempel deras egna regler och villkor).
  • Tävlingar där vinnaren utses genom ett prestationsmoment, det vill säga utan inslag av lottning eller slump.

Integritetsskyddsmyndigenheten (imy.se):

  • Behandling av personuppgifter

Till Konsumentverket kan du vända dig för att få vägledning kring köp av varor och tjänster med mera. Via deras vägledning når du också Konsument Europa som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning. De bevakar dina intressen som konsument vad gäller bland annat avtalsvillkor och marknadsföring samt ger vägledning i olika konsumentfrågor.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

Utbetalning från spelkonton regleras inte i spellagstiftningen, förutom då spelkontot avslutas.

När vinster eller innestående pengar på spelkontot inte betalas ut kan det bero på att spelbolaget tycker att du inte lämnat tillräckligt med uppgifter.

Det ska framgå av spelbolagets användarvillkor och regler vad som gäller vid utbetalningar samt vilka handlingar spelbolaget kan komma att begära in. Det varierar mellan spelbolagen vilka uppgifter som begärs in i samband med utbetalning av vinster eller innestående pengar på spelkonton.

Spelbolag måste säkerställa att din identitet överensstämmer med innehavaren av bankkontot du använder. 

Bryter spelbolaget mot sina egna avtalsvillkor?

Spelinspektionen godkänner inga avtalsvillkor och det är till Konsumentverket du får vända dig till om ett spelbolag bryter mot sina egna avtalsvillkor. Vill du anmäla bolaget till Konsumentverket kan du göra det via denna länk:

Gör en anmälan till Konsumentverket

Har spelbolaget fått in underlaget de begär men betalar ändå inte ut dina pengar?

Då kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Avgöra ärendet i domstol

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol. Du behöver då betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala rättegångskostnader.

På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om att pröva tvisten i domstol.

Avgör tvisten i domtol

Vilka handlingar en licenshavare begär in för att betala ut dina pengar eller vinster brukar normalt sett framgå av licenshavarens användarvillkor och regler. Om du registrerat dig med Bank-Id när du öppnat ditt konto har licenshavaren kontrollerat din identitet vid registreringen. Vilka uppgifter en licenshavare begär in i samband med utbetalning av vinster eller innestående pengar på spelkonton varierar mellan olika licenshavare. Vilka uppgifter som en licenshavare har rätt att begära in framgår inte direkt i spellagen eller andra författningar som reglerar området. Däremot ska en licenshavare säkerställa att spelarens identitet överensstämmer med innehavaren av det bankkonto som spelaren använder.

Spelinspektionen godkänner inga spelregler eller användarvillkor och det är till Konsumentverket du får vända dig till om du anser att de har oskäliga användarvillkor. Vill du anmäla spelbolaget till Konsumentverket kan du göra det via deras webbtjänst via länken

anmalan.konsumentverket.se

Anmäl marknadsföring

Enligt spellagen ska marknadsföringen av spel vara måttfull. Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år eller direkt till en spelare som har stängt av sig från spel. Det är bara tillåtet att göra reklam för spel och lotterier som har licens i Sverige.

Om du tycker att marknadsföringen är felaktig, vilseledande eller på annat sätt missvisande så kan du kan anmäla det till Konsumentverket.

Anmäl till Konsumentverket

Anmäl reklam till Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen prövar om reklamen strider mot Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.

Anmäl till Reklamombudsmannen

Marknadsföringslagen

All marknadsföring ska vara förenlig med markandsföringslagen (2008:486), det är Konsumetverket som har det primära tillsynsansvaret över marknadsföringslagen. 

Regler för reklam och marknadsföring

En licenshavare får behandla personuppgifter om det är nödvändigt för att följa spellagen och tillhörande regler. Det kan till exempel handla om att kontrollera att spelaren följer spelvillkoren, upptäcka ovanligt spelbeteende eller misstankar om fusk och manipulation av sportresultat vid vadhållning.

Spelinspektionen ansvarar inte för tillsynen av hur licenshavare hanterar personuppgifter. Det gör Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Om du till exempel har problem med att få tillgång till dina speldata eller misstänker att dina personuppgifter har hanterats felaktigt, rekommenderar vi att du kontaktar IMY.

Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Sidan publicerades: 2024-11-15